بیمه البرز نمایندگی ملاشاهی کد6595

زاهدان خیابان طالقانی جنب مخابرات روبرو امور مشترکین تلفن همراه

بیمه البرز نمایندگی ملاشاهی کد6595

زاهدان خیابان طالقانی جنب مخابرات روبرو امور مشترکین تلفن همراه

نحوه‌ سوء استفاده از شارژ تلفن های اعتباری

اکثر مشترکین تلفن همراه تجربه‌ی خرید شارژ از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کارت خوان را دارند. متاسفانه خلأهای قانونی و ضعف نظارتی بستر مناسبی را برای بروز تخلف در فروش شارژهای تلفن همراه فراهم کرده است. اما متخلفان چگونه از شارژ تلفن همراه سوء استفاده می‌کنند؟
کد خبر: ۳۳۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
به گزارش صدخبر : اکثر مشترکین تلفن همراه تجربه‌ی خرید شارژ از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کارت خوان را دارند. متاسفانه خلأهای قانونی و ضعف نظارتی بستر مناسبی را برای بروز تخلف در فروش شارژهای تلفن همراه فراهم کرده است. اما متخلفان چگونه از شارژ تلفن همراه سوء استفاده می‌کنند؟
 
 نحوه‌ی سوء استفاده متخلفان از شارژ تلفن های اعتباری

ماجرای فروش شارژ تلفن همراه به این شرح است که درگاه‌های پرداخت مثل دستگاه‌های کارت خوان یا دستگاه‌های خودپرداز به عنوان شرکت‌های واسطه این شارژها را به صورت بسته‌ای یا اصطلاحا بالک از اپراتورهای تلفن‌همراه خریداری کرده و سپس در اختیار فروشندگانی که اصلی‌ترین آنها شرکت‌های پی‌اس‌پی هستند، قرار می‌دهد. این شرکت‌ها نیز بسته‌های شارژ را روی سامانه‌های خودشان بارگذاری کرده و به مرور به مشترکین خواهند فروخت.

ارائه شارژ تلفن از دو طریق برای شرکت‌های شاپرک سودآور است، شارژ را با تخفیف از شرکت‌های واسطه خریده و بدون تخفیف به مشترکین می‌فروشند بطور مثال شارژ ۵۰۰۰ تومانی را با ۲ درصد تخفیف به مبلغ ۴۹۰۰ تومان خریده و به همان مبلغ ۵۰۰۰ تومان به مشتری میفروشند، البته این اختلاف قیمت ممکن است به ۲۰۰ تومان نیز برسد. این مبالغ اگر چه به نظر ناچیز است اما در مقیاس بزرگ مبلغ قابل ملاحظه‌ای خواهد شد. علاوه بر این شرکت‌های پی‌اس‌پی از شاپرک بابت خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد، کارمزد نیز دریافت می‌کند.

بر اساس گزارشی که شاپرک ارائه داده، در آذرماه گذشته ۱۸٫۳۳ درصد از تعداد کل تراکنش‌های انجام‌شده به منظور خرید شارژ و پرداخت قبض بوده‌ است که تقریبا ۳٫۳۵ درصد ازمجموع مبلغ تراکنش‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین برآوردها‌ی انجام شده، حاکی از آن است که در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از ۲ هزار میلیارد تومان کارمزد دریافتی شرکت‌های پی‌اس‌پی از محل فروش شارژ تلفن‌ همراه بوده‌ است.

موضوع اصلی این گزارش اما فروش شارژ و درآمد آن نیست بلکه فسادی است که به صورت بالقوه در شیوه فروش شارژ تلفن‌ همراه از این طریق وجود دارد. برخی از تخلفاتی که هر از چند گاهی پلیس فتا یا سایر نهادها از وقوع یا کشف آنها در حوزه پرداخت الکترونیک و اپراتورهای تلفن‌ همراه خبرمی‌دهند ناشی از همین بستر مناسب وقوع تخلف است.

وقوع این تخلف از روش فروش شارژ منشاء می‌گیرد. بررسی‌های آماری حاکی از آن است که بخشی از شارژهای فروخته‌ شده به وسیله‌ی شرکت‌های پی‌اس‌پی‌ها که با اسم شارژهای پین شناخته می‌شوند و خریداران با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان یا دستگاه‌های خودپرداز اقدام به خرید این شارژها می‌نمایند، به دلایل متفاوتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، یک خریدار چندین شارژ تلفن‌ همراه از یک کارتخوان می‌خرد و به علت فراموشی، گم کردن یا … ممکن است یکی از آن شارژها را مصرف نکند.
 
در اینصورت این شارژ در سامانه شرکت‌ پی‌اس‌پی که شارژ از طریق کارتخوان مربوط به آن به فروش رسیده، جزء موارد فروخته شده محسوب می‌شود و حال آنکه در سامانه اپراتورهای تلفن همراه این شارژ استفاده نشده به حساب می‌آید. بطور معمول اپراتورهای تلفن همراه در فواصل زمانی یک سال تا یکسال و نیم این شارژهای مصرف نشده را باطل می‌کند. برای مثال به تازگی یکی از اپراتورهای کشور شارژهای مصرف ‌نشده‌ی شهریور ماه سال ۹۳ باطل نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.