بیمه البرز نمایندگی ملاشاهی کد6595

زاهدان خیابان طالقانی جنب مخابرات روبرو امور مشترکین تلفن همراه

بیمه البرز نمایندگی ملاشاهی کد6595

زاهدان خیابان طالقانی جنب مخابرات روبرو امور مشترکین تلفن همراه

خاطره تهیه‌کننده «لاتاری» از روز رحلت امام خمینی (ره)/ عکس

خاطره تهیه‌کننده «لاتاری» از روز رحلت امام خمینی (ره)/ عکس

فرهنگ > سینما - سیدمحمود رضوی از حال و هوای محله دوران کودکی‌اش در روز 14 خرداد سال 68 نوشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم «لاتاری» با انتشار عکسی از امام خمینی در اینستاگرام نوشت: «تنها ٩ سال داشتم اما کلاس پنجم دبستان بودم، دیشب قبل از خواب اخبار گفته بود که برای امام دعا کنید، با همان کم سن و سالی امام خمینی برای من هم امام بود.

امتحان نهایی داشتم و صبح زود برای درس خواندن بیدار شده بودم، ساعت از ۶ گذشته بود بین درس خواندنها رفتم نان بگیرم، رادیو قرآن پخش میکرد، مرحوم علی آقا شاطر حزب اللهی و رزمنده محل بیقرار بود، به همه توضیح میداد که امروز رادیو هیچ برنامه ای غیر از قرآن پخش نکرده، چشم همه نگران میشد.

به خانه برگشتم، ساعت ۷ شد و آقای حیاتی گفت آنچیزی را که هیچ کس دوست نداشت بشنود. آری روح خدا به خدا پیوست، خانه ما پر از اشک و گریه بود، سیاهی ها از کمد درآمد و بیرق سیاه بر سر در خانه نصب، کم کم همه ی کوچه سیاه پوش شد ، حتی آقای آذری خانواده متجدد محل هم آمد در خانه ما و سیاهی خواست. سر در خانه ی آنها هم سیاه پوش امام شد.

این مردم باوفا برای امام خمینی که نائب الامام بود سنگ تمام گذاشتند، امروز فکر میکردم اگر این مردم ۱۹ رمضان سال ۴۰ هجری در کوفه بودند برای امیرالمومنین (ع) چه میکردند؟ پشت درب منزل امام مسلمین در کوفه چه خبر میشد؟»

58243

رحلت امام

رحلت امام راحل و عزیزمان را خدمت تمام سروران عزیز و گرامی تسلیت

ورزش

پیگیری پرسپولیس به نتیجه نمی‌رسد، چون فیفا با دیدن طارمی به رأیش مطمئن شده!

ورزش > لیگ برتر - حمیدرضا گرشاسبی چند روز پیش گفته بود ۱۰ خرداد رأی دادگاه تجدید نظر ورزش (CAS) در مورد پرونده پرسپولیس صادر خواهد شد اما ۱۰ خرداد آمد و رفت و رأی صادر نشد و پنجره همچنان به روی تیم پرسپولیس بسته است!

روزنامه خبرورزشی نوشت: یکی از مدیران فدراسیون فوتبال در این باره گفت: «آن‌طور که متوجه شده‌ایم پرونده به فیفا برگشته است چون وکیل باشگاه پرسپولیس در اعتراض به رأی صادره، خواهان را باشگاه ریزاسپور معرفی کرده و CAS به همین دلیل پرونده را به فیفا ارجاع داده است و هم‌اکنون پرونده در اختیار فیفا قرار دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم فیفا چنین محرومیت‌هایی را کاهش نمی‌دهد چون رأی را براساس شکایت باشگاه صادر نمی‌کند و دو جلسه محرومیت هم برای تیم پرسپولیس به خاطر تخطی از قوانین نقل و انتقالات صادر شده و این رأی صادر شده تا درس عبرتی باشد برای همه تیم‌ها که در فصل نقل و انتقالات قوانین را رعایت کنند.»

این در حالی است که در روزهای اخیر گفته شد باشگاه پرسپولیس با تغییر وکیل در پی قرار گرفتن پرونده در مسیر درست بوده و باشگاه امیدوار است پرونده دوباره به دادگاه تجدید نظر ورزش برگردد و رأی در نهایت تغییر کند.

حال این سؤال پیش می‌‌آید اگر رأی محرومیت تیم پرسپولیس براساس شکایت باشگاه ریزاسپور صادر نشده فیفا برای احقاق حق این باشگاه ترک چه اقدامی انجام داده است؟ جریمه ۷۵۰هزار یورویی که برای تیم پرسپولیس در نظر گرفته شد پاسخی به تضییع حق باشگاه ریزاسپور بود که البته باشگاه ترکیه‌ای در ادامه و براساس درخواست رئیس‌جمهور ایران از رئیس‌جمهور ترکیه شکایت خود را پس گرفت و خطاب به فیفا اعلام کرد جریمه ۷۵۰هزار یورویی را نمی‌خواهد و فیفا هم این درخواست را قبول کرد.

در بخشی از پرونده که مهدی طارمی ۴ ماه از حضور در بازی‌های رسمی محروم شد شاهد اجرای رأی از سوی فیفا بودیم به این خاطر که مهدی طارمی به رأی صادره معترض نشد و با عدم اعتراض به رأی صادره به واقع خطای خود را پذیرفت!

می‌گویند این خود بهانه‌ای شده تا فیفا تمام و کمال به خطای تیم پرسپولیس ایمان بیاورد و رأی صادره برای این پرونده را کاملاً درست بداند! برای فیفا این سؤال پیش آمده اگر رأی صادره در این پرونده اشتباه بوده چرا مهدی طارمی به رأی اعتراض نکرد و تمام و کمال آن را قبول کرد؟

یحیی گل‌محمدی

یحیی گل‌محمدی سرمربی پدیده شد

ورزش > لیگ برتر - یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال پدیده انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ یحیی گل‌محمدی با عقد قراردادی رسماً هدایت تیم پدیده مشهد را برعهده گرفت. گل‌محمدی تا اواسط لیگ هفدهم سرمربی تراکتورسازی بود، اما از سمتش برکنار شد. هدایت پدیده پیش از این برعهده رضا مهاجری بود.

آفتاب، قدرت مغز را افزایش داده و هوش را زیاد می‌کند

آفتاب، قدرت مغز را افزایش داده و هوش را زیاد می‌کند

دانش > پزشکی - ایسنا به نقل از ساینتیست نوشت: تماس اندک با نور ماوراءبنفش خورشید، با افزایش تولید انتقال‌دهنده عصبی گلوتامات، قدرت مغز را افزایش می‌دهد.

تشعشعات ماوراءبنفش آقتاب عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست است، اما می‌تواند مزایایی نیز داشته باشد از جمله تولید ویتامین ضروری D و بهبود خلق و خو. گزارشی که به تازگی در مجله Cell منتشر شده، نشان می‌دهد این تشعشعات، در بهبود یادگیری و قدرت حافظه نیز موثرند.

محققان کشف کرده‌اند تماس موش‌ها با نور UV با فعال‌سازی مسیرهای مولکولی مربوط به تولید گلوتامات در مغز، قدرت یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد.

"آندرج اسلومینسکی" درماتولوژیست، از دانشگاه آلاباما که در این تحقیق مشارکت دارد، می‌گوید: این مسئله برای دانشمندان جالب توجه است، زیرا نشان می‌دهد فرضیاتی که به تازگی در خصوص قدرت اشعه ماوراءبنفش در تنظیم عملکرد مغز مطرح شده، درست است.

"ارتین اشتین هاف" از مرکز مهندسی زیست پزشکی دانشگاه دوبلین که بخشی از این کار تحقیقاتی را بر عهده داشته نیز می‌گوید: مشاهدات ما نشان می‌داد تماس اندک با UV، با تولید اوروکانیک‌اسید مولکلولی مرتبط است. بنابراین، این فرضیه مطرح شد که این مولکول احتمالا وارد مغز می‌شود و با رهاسازی گلوتامات، نورون‌های گلوتامینرژیک را فعال و توانایی یادگیری را بهتر می‌کند.

محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی چین که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشته‌اند، ضمن کاربرد روش‌های اسپکترومتری که به تازگی برای آنالیز محتوای مولکولی نورون‌ها ارائه شده، متوجه شدند اورگانیک‌اسید به طرز غیرمنتظره‌ای در این نورون‌ها وجود دارد. اورگانیک ‌اسید مولکول کمتر شناخته‌شده‌ای است که در پوست، در پاسخ به نور UV تولید می‌شود.

وی زیونگ، سرپرست این تحقیق می‌گوید: این واقعا شگفت‌انگیز بود، زیرا ما همه مقالات را بررسی کردیم و هیچ گزارشی مبنی بر وجود این مولکول کوچک در سیستم عصب مرکزی نیافتیم.

فرضیه این بود که آیا نور UV می‌تواند مقدار اورگانیک‌ اسید را در مغز افزایش دهد. به همین منظور، محققان موش‌ها را در معرض دوز پایین تشعشعات UVB خورشید قرار دادند. دو ساعت تماس با این اشعه در انسان‌ها موجب بروز آفتاب‌سوختگی می‌شود. پس از آن، سلول‌های مغز موش‌ها را با اسپکترومتری جرمی بررسی کردند و دریافتند مقدار اورگانیک‌ اسید در نوورن‌های مغز موش‌ها در اثر تماس با نور افزایش می‌یابد.

اورگانیک ‌اسید با جذب نور UV، از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می‌کند. اما در کبد و دیگر بافت‌های پیرامونی، یک مولکول حد واسط است که در مسیرهای متابولیکی که هیستیدین را به گلوتامات تبدیل می‌کنند، نقش دارد. با توجه به نقش گلوتامات در مغز به عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی تحریک‌شونده، محققان دریافتند افزایش اورگانیک‌ اسید در نورون‌ها در اثر تماس با نور UV می‌تواند با افزایش تولید گلوتامات همراه باشد.

محققان نشان دادند که نور UV انتقالات الکتریکی بین نورون‌های گلوتامینرژیک را افزایش می‌دهد. با غیرفعال کردن فعالیت آنزیم اوروکاناز که اورگانیک ‌اسید را به گلوتامات تبدیل می‌کند، این اثر متوقف می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اسید ‌اورگانیک، در افزایش فعالیت گلوتامینرژیکی مغز، نقش واسطه دارد.

در نهایت مشخص شد موش‌هایی که در معرض UV قرار گرفته‌اند، در کارهایی که با یادگیری حرکتی و حافظه شناختی مرتبط است بهتر از موش‌های شاهد عمل می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که نتایج به دست آمده از آزمایش بر روی موش‌ها، در انسان‌ها نیز صدق می‌کند یا نه، اما در صورتی که این‌طور باشد، اورگانیک‌ اسید به تنهایی می‌تواند برای بهبود حافظه و یادگیری در انسان‌ها به کار رود.